اولویت های پژوهشی ( کاربردی ) بانک برای سال 1398
اولویت های پژوهشی ( کاربردی ) بانک برای سال 1398
– طراحی یک مدل کاربردی برای تدوین استراتژیهای آموزش در بانک ملی ایران
– طراحی مدل بهینه در زنجیره تأمین
– استقرار و اجرای نظاممند مدیریت دانش در بانک
– طبقهبندی شغل و شاغل و طراحی سیستم کارراهه شغلی به منظور استقرار نظام رشد و ارتقای عدالت محور سرمایه انسانی
– طراحی و اجرای الگوی برنامه توسعه فردی (PDP) کارکنان و مدیران
– طراحی نظام مدیریت ریسک یکپارچه (ERM) در بانک
– ارائه الگوی بانکداری جامع توسعهای (مگابانک توسعهای) برای بانک ملی ایران
– تدوین نظام توسعه محصولات و خدمات نوین و طراحی سامانه مدیریت چرخه عمر محصول یا خدمت
– بازطراحی ساختار سازمانی بانک ملی با رویکرد سرویسگرا متناسب با ماموریت و رسالت بانک با تاکید بر سودآوری و توانمندسازی بانک ملی ایران
فرایند بررسی طرح های پژوهشی – کاربردی تا مرحله انعقاد قرارداد
اولویت های پژوهشی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری
– ارائه مدلی جهت بررسی زیست محصول و خدمت و طراحی سامانه مربوط
– تکنولوژی Block Chain و کاربرد آن در محصولات و خدمات بانکی
– طراحی مدلی برای پولرمزنگاری شده در تأمین مالی فینتکها
– امنیت بانکداری باز و API های بانکی
– اعتماد و امنیت در بانکداری دیجیتال در بستر پردازش ابری
– الگوریتم های شناخت بات نت ها در شبکه بانکی
– امنیت بانکداری در بستر شبکه های اجتماعی
– تامین امنیت مبتنی بر Block Chain در بانکداری دیجیتالی
– راهکارهای مقابله با حملات فیشینگ در بانکداری الکترونیک
– راهکارهای مقابله با بدافزارهای بانکی
– بکارگیری الگوریتمهای هوش مصنوعی (یادگیری عمیق، شبکه های عصبی و …) در حوزه های کشف تقلب و تشخیص نفوذ و امنیت پایانهها
– مدلسازی فعالیتهای بانکی براساس یک ساختار پیچیده (Complex) اقتصادی
فین تکها و استارتاپها
– ارائه راهکارهای مناسب جهت بکارگیری شبکههای اجتماعی به منظور سودآوری سرویسهای بانکی
– ارائه رویههای یکپارچهسازی کسب و کارهای مختلف مالی
– ارائه مدلی برای بیمه فینتکها و استارتاپهای منتخب
– ایجاد مدلهای کسب و کار جدید در ساختار درآمدی بانک
– بررسی امکان تأمین مالی (چتر حمایتی) استارتاپهای حوزههای امور مالی توسط بانک ملی
– بررسی ضرورت، الزامات و الگوهای استاندارد PSD2
– بررسی و شناخت فین تک¬های موفق در بخش تسهیلات اعتباری
– بررسی و شناخت فینتکهای موفق به منظور پیادهسازی ایدههای اثرگذار در بخش بررسی طرحها
– مطالعه بهرهگیری از توان فینتکها در حوزه انتقال وجه بینالمللی در بانک ملی ایران
– بررسی الگوهای کاربردی در زمینه Block Chain در خصوص مبادلات تجاری و بانکی در دوران تحریم.
– بررسی مقایسه ای شیوههای تأمین امنیت در پول رمزی
– بررسی و مطالعه روشهای نوین تأمین مالی در بانک از طریق شبکههای اجتماعی و بانکداری دیجیتالی
– پولرمزی و نحوه انتشار آن در بانک
– چگونگی ارزیابی و ارائه یک مدل مشخص جهت بررسی شرکتهای استارتاپی حوزه فینتک
– طراحی یک پروتکل امن در مقابل جعل هویت، با رعایت گمنامی و انکارناپذیری در تولید پول رمزی
– نقش Initial Coin Offering (ICO) در بانکداری
– نقش Initial Public Offering (IPO) در بانکداری
محصولات و خدمات
– بررسی محصولات ترکیبی از سرویسها و محصولات فعلی (مثال کاربردی؛ ارائه تسهیلات ارزان قیمت جهت دارندگان دستگاههای پایانه فروش با کاربرد و مانده مناسب)
– شناسایی راهکارها پیرامون ارائه خدمات بانکداری نوین در بستر خدمات محتوا
– بررسی روشهای افزایش درآمدهای غیرمشاع بانک در دوران تحریم.
– ارائه مدلی برای طراحی خدمات و محصولات بانکی براساس نیازها و انتظارات مشتریان
– استراتژیهای جذب منابع ارزانقیمت از طریق ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات
– بررسی مدلهای مختلف بیمههای خدمات بانکی (سپرده، پول، اعتبار و تسهیلات)
– پژوهش در زمینه “تعهد پرداخت بانکی(BPO)” و بررسی پیش¬نیازهای لازم برای استفاده از آن بهعنوان خدمتی جدید
– پژوهش درخصوص کلیه ابزارهای پرداخت نوین بانکی در حوزه بینالملل و راهکارها و شیوههای بهکارگیری آنها در بانک
– شناسایی فرصتهای جدید بهمنظور استفاده از ابزارهای نوین مالی اسلامی
– شناسایی نیازها و فرصتهای جدید بازارهای هدف بهمنظور صدور ضمانتنامه¬های ارزی
– ارائه مدل درجهبندی ادارات امور شعب براساس شاخصهای بانکداری نوین
– بررسی و مطالعه چگونگی اجرای بانکداری اختصاصی در بانک ملی ایران
– روشهای برآورد تامین مالی شرکتهای بازرگانی و خدماتی
– تعیین ابزارها و خدمات بانکی پرکاربرد در فرآیند پولشویی و تأمین مالی تروریسم
– بررسی الزامات اجرای استاندارد EMV برای کارت های بانکی
سازمانی
– بررسی تاثیر ایجاد انگیزه در کارکنان برای پیگیری وصول مطالبات معوق
– تاثیر تفکر سیستمی بر هماهنگی واحدهای ستاد با صف در بانک
– تبیین ضرورت و تأثیر نظارت بر مصارف در کاهش میزان مطالبات غیرجاری شعب
– تبیین جایگاه ضمانتنامههای ارزی در حقوق بینالملل
– بررسی مزایا و معایب واگذاری برخی از امور انتظامی به بخش خصوصی
– ضرورت، الزامات و پیشنیازهای بانکداری شرکتی
– بررسی تأثیر اجرای حاکمیت شرکتی بر عملکرد شرکتها
– چالشها و و موانع واگذاری شرکتهای تابعه بانک ملی ایران و نقش نهادهای نظارتی در آن
– طراحی مدل جامع و بومی شده اقتصاد مقاومتی در بانک ملی
مالی
– بررسی تاثیر شاخصهای سلامت مالی بر سودآوری بانک
– ارتباط بین مدیریت سود و کفایت سرمایه در بانک
– تاثیر الزامات نقدینگی برای بانکها در بازار بین بانکی
– بررسی نقش کفایت سرمایه بر سودآوری بانک
– بهینهسازی اقلام عمده ترازنامه بانکی
– ارائه راهکار به منظور کاهش داراییهای منجمد و غیرمولد و تبدیل آنها به داراییهای مولد
– ارائه مدل ارزشگذاری سهام شرکتهای زیرمجموعه بانک، با توجه به نوع فعالیت آنها
– بررسی تأثیرات اعمال استانداردهای بینالمللی IFRS بر سودآوری بانک
– بررسی چالشهای موجود در بانک ملی جهت کاهش هزینههای عملیاتی
– بررسی شاخصها و راهکارهای نظارت اثربخش بر مصارف (به تفکیک سرمایه ثابت و سرمایه درگردش) در بانک ملی ایران
– بررسی عوامل مؤثر بر زیان شعب به عنوان تهدیدی جدی برای سازمان با عنایت به لزوم سوددهی هر مؤسسه مالی
– تجزیه و تحلیل تهدیدها و فرصتهای پیشروی بانک ملی با ورود به بورس
– امکانسنجی بکارگیری الگوهای مدیریت دارائی و بدهیهای ارزی بانک براساس مصوبات کمیته بال
– بررسی تأثیر بخشودگی مازاد جرائم تأخیر بر ایجاد انگیزه در بدهکاران برای بازپرداخت دیون
– بررسی اثرات اخذ کارمزد از تراکنشهای درون بانکی (کارتها) بر رضایت و وفاداری مشتریان
– بررسی بهای تمام شده محصولات بانک ملی با رویکرد مهندسی مجدد فرآیند ارائه این محصولات به منظور کاهش هزینهها
– بررسی تأثیر برونسپاری امور مربوط به وصول مطالبات غیرجاری بر میزان کاهش مطالبات معوق
– بررسی تأثیرات بودجهریزی عملیاتی بر سودآوری بانک
– بررسی راهکارهای جدید و مؤثر وصول مطالبات در بانک ملی ایران
– بررسی شاخصهای مؤثر درآمدی بانک ملی به منظور بهینهسازی و تقویت شاخصهای مذکور
– بررسی عوامل کلیدی موفقیتآمیز در سایر بانکهای تجاری بر میزان کاهش مطالبات غیرجاری
– بررسی عوامل مؤثر بر زیان شعب به عنوان تهدیدی جدی برای سازمان با عنایت به لزوم سوددهی هر مؤسسه مالی
– بررسی و آسیبشناسی مطالبات معوق بانک
– بررسی و شناسائی تهدیدات برون سازمانی مؤثر بر افزایش مطالبات
– شناسایی و بررسی اثرات برونسپاری وصول مطالبات بر کاهش آن
– طراحی مدل مدیریت داراییها براساس مصوبات کمیته بال
– ارائه الگویی برای بررسی رابطه بین بانکداری شرکتی و مدیریت سود در بانکها
بازاریابی و مشتریان
– بررسی رویکرد اعتبارسنجی مشتریان در صدور کارت اعتباری
– بررسی میزان استقبال و رضایت مشتریان از تبلیغات تلویزیون/ بنرهای سطح شهر/ سایت بانک و …
– تبیین استراتژیهای وفاداری مشتریان و بهبود ارتباط با آنها با استفاده از تکنیک دادهکاوی
– بررسی تاثیر سیاستهای آموزشی بانک بر عدم استفاده مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیک
– ارزیابی نیازها، انتظارات و رفتارهای مالی فعلی و آتی مشتریان با تأکید بر مشتریان ممتاز (VIP)
– استراتژی مربوط به حفظ و ارتقای کمّی مشتریان و رضایت آنها
– بررسی اشاعه پارامترهای بصری و شعار بانک بر افزایش دید مثبت
– بررسی انواع روشهای تبلیغاتی موجود و تعیین نوع تبلیغ جهت افزایش مراجعه به دستگاههای خودپرداز جهت کاهش هزینههای شتابی
– بررسی آثار حضور بانک در شبکههای اجتماعی بر اعتماد و وفاداری به برند
– بررسی آثار حضور بانک در شبکههای اجتماعی بر جذب مشتریان جدید
– بررسی بازاریابی رابطهمند و مکانیزم اجرای آن در بانک ملی ایران
– بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر ایجاد اعتماد و تعهد سازمانی در بانک
– بررسی تکنیکهای تجزیه و تحلیل رقبا در شبکه بانکی کشور
– بررسی شیوههای جذب منابع ارزان قیمت و شناسایی بازارهای هدف
– بررسی ضرورت بازاریابی دیجیتالی در بانک
– بررسی عادات رسانهای مشتریان بانک و طراحی برنامه تبلیغاتی کارآمد
– بررسی عوامل رضایتمندی و وفاداری مشتریان سپردهگذار اعم از حقیقی و حقوقی
– بررسی عوامل موثر بر ایجاد تصویر ذهنی سازمانی مثبت
– بررسی عوامل موثر در برندینگ و تبیین شاخصهای آن در بانک ملی ایران
– بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد تصویر ذهنی سازمانی مثبت با تأکید بر فناوریهای دیجیتال
– بررسی نقش تبلیغات برتوسعه کسب و کارهای الکترونیکی
– بررسی و ارائه راهبردهای بازاریابی الکترویکی در بانک ملی ایران
– بررسی و تحلیل آثار فعالیت در شبکههای اجتماعی بر میزان معرفی بانک به نسل جوان
– بررسی و تدوین شاخصهای مشتریان مؤثر در تحقق اهداف بانک و طبقهبندی آنها براساس نیاز مشتریان در هر طبقه
– بررسی و شناخت کانالهای ارتباطی با مشتریان جهت بهینهسازی روشهای ارتباطی موجود
– بررسی و شناسایی دلایل کاهش جذابیتهای خدمات بانکی و ارائه راهبرد برای افزایش آنها
– بررسی و مطالعه الگوهای جذب و حفظ مشتریان بزرگ (سازمانی و فردی)
– تأثیر بازاریابی داخلی بر افزایش کیفیت خدمات و رضایت مشتریان
– تأثیر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ITC) بر بازاریابی خدمات بانکی
– راهکارهای جذب، وفادارسازی و احیاء مشتریان بانک ملی ایران
– شناسایی عوامل موثر بر ارتقای برند بانک ملی
– شناسایی عوامل و بررسی اثربخش تبلیغات هدفمند در افزایش سپردهها و تسهیلات
– شناسایی و انتخاب مناسبترین کانالهای ارتباطی در زمینه بازاریابی اجتماعی
– شناسایی و تجزیه و تحلیل فرصتهای بازار و ترکیب بهینه آمیخته بازاریابی
– طراحی مدل سنجش نظرات عمومی مشتریان بانک
– عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی از سوی مشتریان بانک ملی در مقایسه با بانکهای رقیب
– میزان تاثیرگذاری پارامترهای بصری و شعار بانک بر افزایش دید مثبت عمومی
– نیازسنجی بازار در زمینه رویکردهای نوین بانکی
– تحلیل رفتار مشتریان در سپردهگذاری و بازپرداخت تسهیلات با استفاده از کلان دادهها
– بررسی و شناسای الگوی سنجش سودآوری مشتری برای بانک
– بررسی و ارائه مدلی برای بخشبندی مشتریان بر مبنای دادهکاوی
حقوقی
– بررسی های لازم پیرامون چالش های موجود در دعاوی ورشکستگی از لحاظ ابعاد مالی و اقتصادی و خلاهای تقنینی و تأثیر آن بر منابع بانک و راهبرد حقوقی مقابله با آن
– بررسی چالش دعاوی راجع به مبایعه نامه های مقدم و تأثیر آن در ابطال اسناد رهنی و راههای قانونی مقابله با آن
– بررسی پیرامون مسئولیت ضامن در صورت ورشکستگی متعهد اصلی با توجه به مقررات قانونی در مقابل تعهدات تاجر ورشکسته
– پژوهش درخصوص چالشها و ابهامات و اجمالات قوانین مناقصه و مزایده
– پژوهش درخصوص مشکلات ترهین محل اجرای طرح در شهرکهای صنعتی توسط بانکها
– پژوهش درخصوص نحوه اقاله املاک تملیکی در بانکها ( با موضوع اقاله از منظر قانون مدنی متفاوت میباشد)
– بررسی حقوقی راهکارهای نوین در باب عقود اسلامی وابزارهای مالی مرتبط
– تحلیل حقوقی معایب و مزایای صدور ضمانت نامه توسط شرکتهای بیمه
منابع انسانی
– ارزیابی عوامل به وجودآورنده فرسودگی شغلی کارکنان و راههای مقابله با آن در بانک
– بررسی نقش تعالی شخصیت در پیشبینی و مدیریت تعارضات کارکنان و مدیران در بانک
– ارائه مدلی برای نظام ارزیابی عملکرد شایسته محور با رویکرد جانشینپروری
– بررسی ضرورت آزمونهای روان شناختی و مهارتی برای انتصابات در مشاغل مهم و کلیدی
– ارایه راهکارهای جذب مدیران حرفهای و متخصص در شرکتهای تابعه بانک ملی ایران
– ارائه راهکارهای نوین برای ارتقاء سلامت جسمانی و کاهش استرسهای شغلی پرسنل حفاظت فیزیکی
– امکانسنجی طراحی و توسعه نظام آموزش از راه دور در بانک به صورت گسترده
– بررسی اثر فضاسازی جذاب محیط کار با رعایت استانداردهای مختلف در زمینه ایمنی و حفظ آرامش در محیط کار
– بررسی بیماریهای سازمانی (شایعهسازی، سکوت سازمانی، فراموشی سازمانی، بیانگیزشی، …)
– بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک
– بررسی تأثیر برنامههای آموزشی در ارتقای بهرهوری نیروی انسانی
– بررسی تبیین مولفههای موثر بر طراحی دورههای آموزشی با تاکید بر اثربخش شیوههای نوین آموزش
– بررسی چگونگی ایجاد تغییر در تفکر سازمانی در راستای تعالی سازمانی
– بررسی چگونگی ایجاد فرصتهای یادگیری نظاممند و منسجم و نحوه رعایت عدالت آموزشی در بانک
– بررسی رابطه توانمندسازی مهارتهای ارتباطی با عملکرد شغلی
– بررسی رضایت همکاران از خدمات ارائه شده در مراکز درمانی طرف قرارداد در سطح کشور
– بررسی شیوهها و الگوهای نوین آموزشی در دنیا و امکانسنجی پیادهسازی آنها در بانک
– بررسی عوامل رفتاری کارکنان در ارتقای میزان علاقمندی مشتریان به بانک
– بررسی عوامل مؤثر بر کاهش انگیزه کارکنان به عنوان مهمترین سرمایه بانک
– بررسی کیفیت ارائه خدمات رفاهی و درمانی مراکز طرف قرارداد با بانک و تأثیر آن بر رضایتمندی کارکنان
– بررسی میزان کارایی و ضرورت آزمونهای روان شناختی شغلی برای انتصابات در مشاغل کلیدی
– بررسی میزان تأثیر اجرای نظاممند مدیریت دانش بر بهرهوری کارکنان بانک
– بررسی میزان عوامل مرتبط با آسیبپذیری روانشناختی کارکنان
– بررسی نقش آموزش در کیفیت ارائه خدمات ارزی در شرایط قبل و بعد از تحریم و رعایت استانداردهای بینالمللی
– بررسی نقش برونسپاری خدمات درمان بستری در رضایتمندی همکاران در سطح کشور
– بررسی هزینه فایده برونسپاری دورههای آموزشی
– راهکارهای افزایش شادابی و انگیزه کاری پایدار کارکنان شعب بانک ملی ایران با توجه به محدودیتهای سازمانی موجود.
– شناسایی عوامل موثر بر فشار روانی و بررسی رابطه آن با عملکرد فردی و سازمانی
– شناسایی مولفههای شایستگی مدیران صف و ستاد
– شناسایی و احصای ریسکهای منابع انسانی
– شناسایی و احصای شاخصهای بهرهوری منابع انسانی (طراحی و استقرار سیستم مدیریت بهرهوری منابع انسانی)
– شناسایی و احصای شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI)
– شناسائی راهکارهای ایجاد انگیزه و ارتقاء سطح دانش و آگاهی کارکنان بانک
– طراحی مدل صلاحیت حرفهای بانک ملی ایران
– طراحی مدلی برای سنجش کیفیت و اثربخشی آموزش کارکنان در مؤسسات و مراکز خارج از بانک
اعتباری
– موانع اعطای تسهیلات به بخش تولید/صنعت، با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی و …
– آسیب شناسی نظام بررسی طرحها در بانک ملی و ارائه الگوی بهینه برای آن
– آسیبشناسی و ارائه الگوی بهینه فرآیند بررسی طرحهای اعتباری
– بررسی تطبیقی شیوه¬های نوین مطالعات درخصوص امکانسنجی طرحهای اقتصادی بانک در کشورهای منتخب
– بررسی ابعاد حقوقی قراردادهای یکنواخت اعطای تسهیلات ابلاغی بانک مرکزی و ارائه طریق در مواجهه با ادعاهای احتمالی مشتریان بانک و چالشهای پیشروی سیستم بانکی در صورت استفاده از قراردادهای مذکور
– بررسی برون سپاری فرآیندهای بررسی طرحها، مخاطرات آن و ارائه راهکار
– بررسی چگونگی اعطای تسهیلات مجدد به بدهکاران بخشهای مختلف اقتصادی و تأثیر آن بر میزان وصول مطالبات
– بررسی در خصوص مسئولیت قراردادی و غیرقراردادی بانک در قبال خسارات وارده به مشتری
– بررسی شرط داوری در قراردادهای دولتی از جمله بانکهای دولتی و موانع قانونی و راهکارهای رفع آن
– بررسی قیمت تمام شده خدمات اعتباری و روشهای تأمین هزینههای مزبور
– بررسی نقش وثایق در اعطای تسهیلات و جلوگیری از ایجاد مطالبات معوق
– بررسی و ارائه راهکار درخصوص دعاوی مربوط به ضمانتنامههای بانکی و توقف فرآیند پرداخت با نظر بر وقوع اعمال مجرمانه در صدور آن
– بررسی و ارائه راهکار در خصوص علت عدم محاسبه خسارت تأخیر تأدیه به نسبت اصل و سود در عقود مشارکتی توسط ادارات اجرایی ثبت در پروندههای اجرایی
– بکارگیری الگوریتمهای هوش مصنوعی در تبیین و ارائه شاخصهای مؤثر اعتباری
– تدوین بانک اطلاعاتی جامع برای پرفورماها یا پیشفاکتورهای مقایسهای در بررسی فنی طرحها
– شناسایی و بکارگیری ابزارهای لازم جهت شناسایی ذی¬نفعان واحد در فرآیند بررسی طرح
– طراحی مدل مناسب اعتبارسنجی مشتریان
استراتژی
– بررسی روش بهبود برنامه عملیاتی و کاربردی بانک در راستای افزایش توان و بهرهوری کارکنان
– بررسی و اندازهگیری شاخصهای عدالت و کارایی در نظام بانک ملی
– مطالعه تطبیقی درخصوص رتبهبندی شعب بانکها و ارائه الگوی مناسب
تدارکات
– بررسی چگونگی فروش اموال تملیکی در شرایط رکود بازار
– ارائه مدلی مناسب برای پیادهسازی مدیریت انرژی در بانک ملی
– آیندهپژوهی تاثیر صنعت بانکداری در تدوین برنامه استراتژیک طراحی فضاها و ارگونومی تجهیزات
– بررسی راههای ارتقای کارایی و اثربخشی واحدهای مهندسی شاغل در بخش ارائه خدمات مهندسی ساختمانهای کثیر بانک
– بررسی مزایا، معایب و موانع پیادهسازی استاندارهای ایزو در سازمان بانک با تاکید بر 4 استاندارد ISO50001 مدیریت انرژی، ISO14001 مدیریت سبز (محیط زیست)، ISO45001 مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و نظام آراستگی 5S
– تدوین برنامه راهبردی بانک برای طراحی فضاهای کاری و ارگونومی تجهیزات و لوازم با تاکید بر آینده پژوهی صنعت بانکداری
– تدوین برنامه راهبردی بانک برای مقاومسازی ساختمانهای واجد شرایط بانک
– مستندسازی روشهای طراحی، اجرا، سرویس و نگهداری در ساختمانهای بانک ملی
بینالملل
– اثرات و شیوههای مختلف جرم پولشویی در امور ارزی بانک (بازرگانی و غیربازرگانی) و بررسی مقایسهای تأثیرات منفی آن
– اعتبار سنجی هوشمند مشتریان ضمانتنامههای ارزی
– امکانسنجی استفاده از اوراق مشتقه موجود در بازارهای بینالمللی برای پوشش ریسک نرخ ارز و با در نظر گرفتن عملیات بانکداری بدون ربا
– آسیبشناسی و بررسی علل عدم موفقیت در دعاوی مطروحه در مجامع بینالمللی در حوزه ضمانتنامههای ارزی
– بررسی امکان بهرهمندی از ظرفیتهای صندوق ضمانت صادرات و شرکتهای بیمه در صدور ضمانتنامه و ضمانتنامه متقابل ارزی با تمرکز بر ابعاد حقوقی موضوع بالاخص در شرایط فعلی حاکم بر فعالیتهای بینالمللی بانکهای ایرانی
– بررسی آثار منفی و نیز فرصتهای ایجاد شده ناشی از تحریم بر فعالیتهای ارزی و سودآوری شعب داخل و خارج
– بررسی تأثیر تحریمها بر کاهش حجم صدور ضمانتنامههای ارزی و درآمدهای حاصله و ارائه راهکارهای مقابله با آن
– بررسی راهکارهای گسترش خدمات کارمزدی در بخش ارز
– بررسی شرایط حضور بانک درسایرکشورها درقالب تاسیس ویا خرید سهام بانک خارجی
– بررسی و شناسایی روشهای ارائه خدمات ارزی و جلب رضایت مشتریان در دوران تحریم
– بررسی و مقایسه وضعیت بانکهای خارجی در پایبندی به تعهدات تحت ضمانتنامههای ارزی متقابل صادره به نفع بانکهای ایرانی در شرایط اعمال تحریمها
– برسی و تأثیر برونسپاری وصول مطالبات غیرجاری بر کاهش میزان مطالبات در حوزه ضمانتنامههای ارزی
– جایگاه ضمانتنامههای ارزی در تسهیل مبادلات و قراردادهای بینالمللی
– راهکارهای حقوقی بینالمللی در مواجهه با تحریمها در رابطه با عدم ایفای تعهدات بانکهای کارگزار خارجی تحت ضمانتنامههای ارزی صادره براساس تضمین متقابل ایشان
– شناسایی، بررسی و تبیین اثرات نامطلوب تحریم در ارتباط با امور ارز بازرگانی (اعتباری اسنادی، حواله/ برات ارزی) به منظور پیشگیری از تحمیل هزینههای مشابه با استفاده از تجربیات گذشته
– اوراق صکوک ارزی و کاربرد آن در شرایط تحریمی در راستای تامین مالی بخش ارزی بانک
فناوری اطلاعات
– نقش بانکداری الکترونیک بر کاهش معوقات بانکی
– ارائه راهکارهای مناسب جهت بکارگیری شبکههای اجتماعی بهمنظور سودآوری سرویسهای بانکی
– استخراج شاخصهای بهرهوری خدمات بانکداری
– استفاده ازسیستمهای خبره در عملیات بانکی
– بررسی روندهای جهانی استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک و ارائه راهکار برای بانک ملی
– بررسی شیوههای پیادهسازی سیستم مرکزی (Core Banking) مبتنی بر بانکداری اسلامی در مقایسه با سیستم مرکزی (Core Banking) بانکهای تجاری متداول در جهان
– بررسی میزان تاثیر خدمات بانکداری الکترونیکی نوین (بام) در افزایش منابع و درآمدهای کارمزدی بانک
– بررسی نحوه نهادینه شدن واسطههای پرداخت الکترونیک غیربانکی در ایران
– بررسی نقش روابط عمومی الکترونیک در افزایش منابع بانک و ارائه مدلهای مرتبط
– تهدیدات سایبری فراروی شبکه بانکی و رسالت بانکها در تحقق پدافند سایبری
– چگونگی تحلیل هزینه فایده خدمات بانکداری الکترونیک
– کاربرد کلان داده در صنعت بانکداری
– کاربردهای هوش امنیتی در شبکه بانکی
– نقش تکنولوژی رایانش ابری در ارائه سرویسهای بانکی
– نوآوری و فناوریهای جدید در حوزه امنیت در شبکه بانکی
– نوسازی و تجدید ساختار بانک براساس پیشرفتهای بانکداری الکترونیک
– ارائه مدل بانکداری باز ویژه بانک ملی با در نظر گرفتن مکانیزمهای امنیتی و الزامات کشوری
– مدلسازی معماری سیستمها و سامانههای موجود بانک ملی
– بررسی تطبیقی مدلهای مرجع بانکی در حوزه معماری (BIAN,IFW,…)
مدیریت ریسک
– بررسی رابطه بین ساختار هیات مدیره و ریسک در بانکها
– تاثیر فرآیند بانکداری الکترونیک در کاهش نرخ ریسک بانک
– تاثیر اندازه و نسبت اهرم مالی بر ریسکپذیری بانک
– اسناد خزانه اسلامی و نقش آن در تامین مالی و ریسکهای مترتب بر آن در بانک
– بررسی رابطه بین ساختار سپردهها با ریسک ورشکستگی بانک/ سودآوری بانکها/ زیاندهی بانک
– بررسی ریسکهای مرتبط با خدمات الکترونیک بانک ملی ایران
– ارائه الگوی مناسب برای اندازهگیری ریسک داراییهای بانک
– ارائه مدلی برای آزمون استرس (Stress test) در بانک ملی ایران
– ارزیابی ریسک نقدینگی در بانکها با تأکید بر شاخصهای سودآوری و اهرمهای مالی
– بررسی پیش¬نیازهای استقرار مدل پیشبینی ریسک بازار (نرخ ارز، نرخ بهره و غیره) براساس الزامات کمیته بال
– بررسی اثرات تک نرخی یا چندنرخی شدن ارز در ریسک نرخ ارز بازار
– بررسی امکانسنجی و نحوه ورود بانک در تسهیلات کنسرسیومی و مدیریت ریسک اعتباری بانک در آن
– بررسی تأثیر رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) بر ریسک شهرت بانک
– بررسی تأثیر ریسک عملیاتی و ریسک شهرت بر بازده بانک
– بررسی مدلهای بهینهسازی پرتفوی بانک با در نظر گرفتن انواع سنجههای ریسک بازدهی
– بررسی نظام کنترلهای داخلی در بانک به منظور کاهش ریسک عملیاتی
– بررسی نقش و ضرورت مدیریت تداوم کسب و کار (BCP)، در حوزههای فناوری اطلاعات، لجستیک و سیستمهای بحرانی بانک ملی ایران
– بررسی نوسانات بازار و تعیین مارژ مناسب برای جلوگیری از افزایش ریسک در بانک
– بررسی و آسیبشناسی تنگناهای قانونی در مسیر پیادهسازی استانداردهای بینالمللی در حوزه بانکداری
– بررسی و تعیین شاخص به منظور مدیریت ریسک فناوری اطلاعات
– بررسی و طراحی نظام مدیریت ریسک منابع انسانی
– تأثیر ریسک غیرعملیاتی بر تغییرات سود پرتفوی سرمایهگذاریهای بانک
– شناسایی، تبیین و ارائه راهکار بهمنظور کاهش ریسکهای مترتب بر صدور ضمانتنامههای ارزی
– شناسایی و ارزیابی ریسکهای هر یک از فرآیندهای بانک و تعیین راهکارهای پوشش آنها
– طراحی سیستمی برای محاسبه میزان مجاز برای پذیرش ریسک دربانک ملی ایران براساس روش “ارزش درمعرض خطر”
– طراحی سیستمی برای محاسبه میزان مجاز پذیرش ریسک در عملیات ارزی
– مدیریت ریسک تجارت آنلاین
نظارت و سیاستگذاری، مقررات و آئین نامه ها
– بررسی الگوها، الزامات و قوانین Peer-to-peer- lending در ایران
– بررسی نقاط ضعف و قوت اعمال نظارت بر مصارف بصورت مکانیزه و برخط و مقایسه آن با سیستم موجود فعلی با توجه به تجارب سایر بانکها در این زمینه
– بررسی و آسیب شناسی تنگناهای قانونی در مسیر پیادهسازی استانداردهای بینالمللی در حوزه بانکداری
– بررسی اثرات تک نرخی یا چند نرخی شدن ارز بر اجرای طرحها
– بررسی بیت کوین (Bitcoin) و نقش آن در فرآیند پولشویی و تأمین مالی تروریسم
– بررسی تاثیر قوانین مرتبط با امور بانکی در قانون بودجه سنواتی کل کشور، بر میزان مطالبات شبکه بانکی
– بررسی تکنیکهای استانداردسازی فرمهای مورد استفاده در صف و ستاد بانک ملی ایران
– بررسی عوامل موفقیت شعب موفق بانک و ارائه مدلی اجرایی برای سایر شعب
– بررسی قوانین و مقررات مربوط به بانکداری اسلامی و الزامات بانکهای مرکزی کشورهای اسلامی برای ارائه خدمات
– بررسی میزان اثر بخشی کنترلهای داخلی در پیشگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم
– بررسی نظام کنترل داخلی در بانک بهمنظور کاهش ریسک عملیاتی
– بررسی و تعیین الگوهای رفتاری و نیز مصادیق نقل و انتقالات مرتبط با تأمین مالی تروریسم
– طراحی یک برنامه مؤثر و کارا در زمینه شناسایی مشتریان (KYC) برای پیشگیری از بروز پولشویی و تأمین مالی تروریسم
– مشکلات و موانع اجرایی شدن قانون برگزاری مناقصات در بانک های دولتی بررسی مشکلات بانکها درعملیات اجرای قراردادهای رهنی واحدهای خارج ازکشور
– نقد و بررسی ماده 126 آیین نامه اجرای اسناد لازم الاجراء در روند اجرایی پروندههای بانکی
دیدگاه ها