no-img
جشنواره ملی طرحها، پایان نامه ها و رساله های دانشجویی کاربردی کارفرما محور امیرکبیر

معرفی جشنواره پایان نامه های کاربردی و کارفرمایی - جشنواره ملی طرحها، پایان نامه ها و رساله های دانشجویی کاربردی کارفرما محور امیرکبیر

جشنواره ملی طرحها، پایان نامه ها و رساله های دانشجویی کاربردی کارفرما محور امیرکبیر
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

معرفی جشنواره پایان نامه های کاربردی و کارفرمایی
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
آذر ۲۵, ۱۳۹۷

معرفی جشنواره پایان نامه های کاربردی و کارفرمایی


معرفی جشنواره پایان نامه های کاربردی و کارفرمایی

مطالعات تعامل صنعت و دانشگاه و جلسات هم اندیشی اتاق فکر ارتباط صنعت و دانشگاه، جهاد دانشگاهی استان البرز و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز که بر اساس روش ارزیابی مشارکتی (PA) انجام شده است، نشان داده است شکاف عمیق اهداف و برنامه‌ها و فقدان گفتمان مشترک بین دانشگاه و صنعت موجب شده است که از ظرفیت‌های یکدیگر بی‌بهره بمانند درحالی‌که هر دو طرف اعتقاد دارند، هم صنعت و هم دانشگاه از ارتباط با یکدیگر منتفع می‌گردند و از طرفی هم هریک به‌تنهایی از انگیزه‌هایی برای ایجاد ارتباط با یکدیگر برخوردار هستند ولی به علت نبود بستری مناسب و فراگیر و ساختار نهادی، از قابلیت‌ها و توانمندی‌های همدیگر بی بهره مانده‌اند. هرچند در طول دهه اخیر اتخاذ سیاست‌های راهبردی در سطح کلان و اجرای برنامه‌های مختلف، از طرف نهادهای علمی یا صنعتی و صرف هزینه­های بسیار هنگفتی در افزایش سرمایه علمی کشور در دانشگاه و مراکز تحقیقاتی صورت می‌گیرد که متأسفانه تولیدات آن با کمترین سطح کاربرد در توسعه صنایع و جامعه در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی نگهداری می‌شود و از طرف دیگر صنایع کشور بعد از سالها فعالیت به دلیل پایین بودن دانش کاربردی توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را نداشته و معمولاً با الگوگیری از صنایع مشابه خارجی نیاز به دانش خود را به‌صورت دست‌ دوم و یا مهندسی مجدد و یا خرید فن‌آوری از خارج از کشور تأمین می‌کنند که منجر به کاهش توان رقابتی این بخش می‌گردد. با توجه به این بی اطلاعاتی از یکدیگر و نداشتن تعامل مؤثر، هرگز بازار عرضه و تقاضای دانش و فن‌آوری در اقتصاد داخلی کشور شکل نگرفت و این شکاف همچنان عمیق باقی‌مانده است. بر اساس اصول علم اقتصاد، زمانی اتلاف منابع در یک بازار به حداقل ممکن خواهد رسید که بین عرضه و تقاضا هیچ شکافی وجود نداشته باشد و از طرفی بدیهی است وجود اطلاعات و مبادله‌ی اطلاعات بین عرضه و تقاضا در بازار هر محصول یا خدمات، یکی از شرایط اصلی رسیدن به تعادل در بازار است درواقع برای کاهش شکاف بین بخش صنعت و دانشگاه ضروری است که بازارهای علم و دانش و تعاملات و معاملات و مبادلات شکل‌گرفته شود تا مکانیزم بازار در تخصیص بهینه این محصول به‌صورت صحیح عمل نماید. با در نظر گرفتن مطالعات صورت گرفته در حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت و همچنین با بررسی مسائل اساسی در بروز شکاف موجود بین این دو حوزه، راه­کارهای اجرایی کاربردی کردن دانش تولیدی در مراکز علمی کشور (عرضه) بکار بردن دانش و فن‌آوری بر اساس نیازهای تغییر و توسعه (تقاضا)، تنها راه، کاهش شکاف بین صنعت و دانشگاه ایجاد کانال ارتباط خواهد بود. در هر صورت بخش اعظم تحقیقات و پایان نامه ها به نقل از مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری”رساله‌هایی که تقاضا محور بوده و همراه پروژه‌ای از بیرون دانشگاه باشند بسیار پایین است. شاید زیر یک درصد یا یک درصد.” این یعنی اتلاف منابع و سرمایه عظیم مادی و انسانی. بر اساس یافته های این تحقیق مشخص شد به دلیل عدم فعالیت نهادهای پایدار و کارآمد، ارتباط سیستمی و نظام یافته بین پایان نامه­ها و تقاضا برای این طرح­ها شکل نگرفته است.

بر اساس نتایج مطالعات، لازم است نهادسازی انجام پذیرفته و میدان حضور و ظهور پایان نامه­ها و طرح ها، برای کاربردی شدن در صنعت و جامعه طراحی و ایجاد گردد و باید طرحی نو درانداخت و تقاضاهای جامعه و صنعت را به دانشگاه شناساند. لذا طرح جشنواره ملی طرح ها و پایان نامه­های کاربردی و کارفرمایی با هدف پلی ارتباطی، که این شکاف را به هم متصل کند، طراحی شده است و در همین راستا در طول سه سال در اتاق فکر ارتباط صنعت و دانشگاه و با حضور نماینده های هر دو طرف، در چندین جلسه هم اندیشی مورد بحث قرار گرفته است. بر اساس نتایج این مطالعه، این جشنواره می تواند نقش یک نهاد و ساختار را به عهده داشته باشد. جهاد دانشگاهی استان البرز و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با همکاری همه‌ی ذی­نفعان (صنعت-دانشگاه-مراکز تحقیقاتی –جامعه و دولت) راهبرد کاربردی کردن و کارفرمایی کردن طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشجویی و پروژه‌های پژوهشی را با اولویت نیاز محور بودن در جهت بهبود محیط کسب‌وکار با ایجاد یک جشنواره ملی فراگیر در دستور کار قرار داد.

 

کلید واژه: دانشگاه، صنعت،پایان نامه کاربردی، پایان­نامه کارفرمایی.

کاربردی: منظور آن است که هر طرح و پایان نامه می بایست در خارج از محل تهیه، کاربرد روشن برای مؤسسه حقیقی وحقوقی داشته و دقیقا در طول کار علمی و پژوهشی در تعامل و ارتباط مستقیم باشد. خود محقق و دانشجو تقاضا همکاری را، راسماً به مؤسسه و بنگاه ارائه نماید و تقاضا ی همکاری نماید یا تقاضای بازار را شناسایی، توانمندی خود عرضه نماید درهر صورت کاربرد آن مشخص می شود.

کارفرمایی: منظور از کارفرمایی این است بسیاری از مؤسسات و بنگاه­ها و دستگاه­ها، نیازها و ضرورت های خود را به صورت رسمی و غیر رسمی اعلام می نماید و حاضرند در قبال یک کار علمی و پژوهشی هزینه های لازم را پرداخت نمایند.

 



موضوعات :
جشنواره

درباره نویسنده

admin 177 نوشته در جشنواره ملی طرحها، پایان نامه ها و رساله های دانشجویی کاربردی کارفرما محور امیرکبیر دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


۴ پاسخ به “معرفی جشنواره پایان نامه های کاربردی و کارفرمایی”

  1. طاهره کولانی گفت:

    سلام. لطفا میزان حجم پایان نامه بارگذاری را بالا ببرید و به ۳۵ مگابایت برسانید.

  2. سعید زارع گفت:

    ببخشید باید حداکثر چند صفحه باشه ، با چه فونتی باشه ؟

    • سعید قاسمی جیردهی گفت:

      سلام.
      حجم و شکل کار مهم نیست. مهم این است که پژوهش یا پایان نامه و رساله شما مورد نیاز مرجعی دولتی یا خصوصی و یا پژوهشی یا در لیست اولویت های پژوهشی آن مرجع بوده باشد و نتایج و دستاوردهای پژوهش شما مورد استفاده آن مجموعه قرار گرفته باشد.
      نیاز است «تأییدیه کارفرما» را در این خصوص اخذ نموده و بارگذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی توسط واحد فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی استان البرز . ©